ROAS, ROI & PROFIT

* ROAS, sau Return on Ad Spend (rentabilitatea cheltuielilor cu reclamele), reprezintă un indicator folosit în marketingul online pentru a evalua eficacitatea cheltuielilor de publicitate. Acesta măsoară cât de multe venituri/vânzări generează o campanie publicitară în raport cu suma cheltuită pe acea campanie și se calculează cu următoarea formulă: ROAS = Venituri generate din publicitate / Cheltuieli pentru publicitate


Un ROAS de 1 înseamnă că pentru fiecare leu cheltuit pe publicitate, ai generat un leu de venit. Cu cât ROAS este mai mare, cu atât campania este considerată mai eficientă, însă cât de eficientă, asta depinde de un alt indicator.


* ROI sau Return on investment (randamentul investiției) este un indicator ce măsoară cât profit îți rămâne la finalul investitiei. În exemplul următor ne vom referi exclusiv la randamentul/rentabilitatea investiției în marketing, și vom folosi formula ROI = Profit / Cheltuieli pe publicitate.


Vom presupune ai 2 produse și că rulezi o singură campanie pentru fiecare produs, ca să fie ușor de înțeles și de exemplificat:


Exemplul A - Produs cu preț de 200 de lei, cu marjă de profit de 10 %, respectiv 20 lei.

Exemplul B - Produs cu preț tot de 200 de lei, cu marjă de profit de 40 %, respectiv 80 lei.


În ambele cazuri A și B, să zicem că am cheltuit 100 de lei pe publicitate și am vândut 3 produse.


În cazul A avem un venit de 600 de lei, profit de 60 de lei, ROAS de 600/100=6, și un ROI=60/100=0.6, adica ai pierdere de 40%.

În cazul B avem un venit de 600 de lei, profit de 240 de lei, un ROAS de 600/100=6 și un ROI=240/100=2.4, adica ai câștig de 140%.


Break-even (plagul de rentabilitate) este un alt metric ce îți poate fi de folos și se calculează după cum urmează: Break even = Cheltuieli pe publicitate / Profit per produs


În cazul A, calculăm 100/20=5, adică ai nevoie de 5 vânzări ca să îți acoperi investiția.

În cazul B, calculăm 100/80=1.25, adică ai nevoie de 2 vânzări ca să îți acoperi investiția.

În ambele cazuri am avut 3 vânzări realizate la 100 de lei investiți în promovare. În ambele cazuri am avut un ROAS de 6, însă doar unul dintre produse a înregistrat profit.


Asta ar fi un calcul cât se poate de simplu care arată impactul major al unei cote reduse de profit, asupra eforturilor de marketing și eforturilor generale de business.


Subiectul este ceva mai complex și dacă vrei să afli mai în detaliu cum funcționează acești indicatori în cazul specific al afacerii tale, ce ROAS și ROI îți este necesar, cum sa calculezi numărul minim de vânzări raportat la investiție, prețul minim al produsului și multe altele, ți-am pregătit un calculator gratuit avansat.


Acesta include explicații pas cu pas despre ce înseamnă fiecare indicator și cum se calculează, iar tot ce trebuie să faci tu este să introduci cateva date specifice afacerii tale, și vei putea calcula imediat peste 30 de indicatori de marketing și financiari.


Click pe butonul de mai jos ca să afli mai multe!

+4 0758 634 218.

.